2. heinä, 2018

Oma auto - über vai julkinen kulkuneuvo

Ote julkisesta keskustelusta...

"Aalto-yliopiston tutkijaryhmä on selvittänyt, miten säänneltyjen markkinoiden avaaminen vaikuttaa kilpailun tasapuolisuuteen ja yritysten toimintaan.

Suomessa pitkään tiukkaan säännelty markkina on auennut, kun taksiala vapautettiin ELY-keskuksien valvomista autojen ja kuljettajien kiintiöistä. Myös matkojen hinnoittelu vapautui.

Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan taksialaan pätevät pitkälti samat mekanismit kuin muihinkin toimialoihin, joiden aiemmin suojatut markkinat avataan uusille toimijoille. Samanlaisia ilmiöitä oli havaittavissa 1990-luvulla, kun telealan markkinat vapautettiin Suomessa."

...

Olen miettinyt pari viimeistä vuotta, että tarvitsenko omaa autoa. Jos tarvitsen, niin missä ja milloin. Älypuhelimessani on Uber-sovellus ollut odottamassa jo jonkin aikaa Suomen markkinoiden palautumista "Uber-aikaan". Singaporessa viime vuoden lopulla ollessani käytin menestyksekkäästi ja edullisesti Uberia. Pelkästään hyviä kokemuksia jäi mieleen. Samaa odotan Suomen taksimarkkinoilla, nimenomaan pääkaupunkiseudulla, Turussa ja muutamissa suuremmissa  etelä-Suomen kaupungeissa. On selvää, että Pohjois-Suomessa on oma auto paras väline siirtyä paikasta toiseen. Itse asiassa parina viime kesänä olen havainnut, että on kuin jalat olisivat poikki, jos ei ole omaa autoa. Hävitin oman autoni loppuvuodesta 2016, ja siitä asti olen miettinyt omaa autoa. Pari vuotta sitten sanoin, että mitään luontoa saastuttavaa autoa en enää ikina hanki itselleni !

Koko Suomen pieni väkimäärä ja hajallaan asuminen asettavat haasteita julkiselle liikenteelle, ja tietysti nyt vapautuville taksimarkinoille. Viime aikoina olen matkannut Turku-Helsinki-Oulu-Kuusamo -akselilla ja hinnoissa on ollut huikea ero. Pieni pohjoisessa asuva ja matkaava väki maksaa karmeasti suuremmat kilometrihinnat, millä tahansa tavalla matkustaessa. Kimppakyydit ḱään eivät ole tuottaneet tuloksia. 

Jatkan pohdiskelua. Haluan jatkossa yhä enenevässä määrin matkustella - jopa uusiin ennen käymättömiin kohteisiin niin Suomessa, Pohjois-Kalotissa kuin kauempanakin.

Ideaalitilanne olisi sellainen kapseli, jossa voisin valita reitin: ilmassa - maanpinnalla - vedessä :)